DigitaliseringMarkedsføring og strategiØkonomiSosiale medierTeknologi og utvikling

Se hvem som har kjøpt følgere på Instagram

Se hvem som har kjøpt følgere

Instagram starter nå jakten på falske følgere og de instagramprofiler som har betalt for «likes» og kommentarer på egne innlegg. Omfanget av de som har kjøpt følgere har blitt såpass stort, at Instagram har måttet ta grep. Omdømmet til både brukere og annonsører er viktig, og tilliten skal nå vinnes tilbake.

Det første Instagram vil gjøre, er å fjerne falske «likes» på innlegg, fjerne falske følgere, men også falske kommentarer på innlegg som er lagt inn av tredjeparts programvare med formål å øke populariteten til den enkelte konto.

Tidligere kjøpte Instagrambrukere ofte mange følgere «i slengen». I dag har det blitt mer vanlig å kjøpe et fast antall følgere pr. måned, noe som vil gjøre det vanskeligere oppdage, eventuelt også å kjøpe engasjement på innlegg eller i form av kommentarer.

Hvem er «juksemakerne» som betaler seg til topps?

Hvem er de ekte influencerne – og er de såpass «ekte» som vi tror og håper? Er topplister de virkelige «topplistene»? Hva kan vi egentlig stole på av topplister – og hvem kan vi stole på?

Annonsører ville nok ha fått mer igjen for pengene sine, dersom de faktisk klarte å gjøre gode analyser av hvilken kvalitet enkelte følgere har.

Hvilke andre enn de såkalte «influencere» kjøper seg følgere for å oppnå popularitet? Det er flere enn du tror, og de finnes i alle bransjer. Spesielt finnes de, der personen selv er «sin egen merkevare» og lever av sin egen «popularitet».

Ansattnett.no ønsker ikke å avsløre de som kjøper seg «popularitet» (falsk popularitet), men vi oppfordrer våre lesere til å bruke verktøyene vi nevner under – slik at dere kan bli med på å stoppe en trend som ødelegger annonsemarkedet – og ikke minst gir påvirkningskraft og økte inntekter for de som jukser seg til topps. Mange ønsker nok også annonsemarkedet «nedenom og hjem», men det vil nok alltid være en del av vår hverdag, så hvorfor da ikke bidra til at ærligheten vinner, slik at vi kan stole på at «de som er på topp», faktisk er på topp av en god grunn?

Utgangspunktet for artikkelen er basert på tips, et stadig større fokus på de som ikke har helt rent mel i posen gjennom en rekke kilder, men også basert på at Instagram nå bruker store ressurser på dette området.

Slik finner du ut hvem som kjøper følgere

Socialblade er en god tjeneste for å se utviklingen i antall følgere, engasjement på innlegg m.m.

Tast inn f.eks. kontonavnet til brukeren på Instagram i søket på Socialblade og du får mye nyttig informasjon.
Kontonavnet finner du enkelt ved å bruke nettversjonen av Instagram, f.eks. for meg (ansvarlig redaktør for Ansattnett.no): https://www.instagram.com/perespenkindblad/ så ser du at «perespenkindblad» er mitt kontonavn. Det er dette du taster inn i søkefeltet på Socialblade.

Du får et oversiktsbilde som viser antall opplastninger, følgere, hvor mange kontoer den respektive kontoen følger, engasjementsrate, gjennomsnitt på «likes» og gjennomsnitt på kommentarer. Trykker du deg videre inn på «Historical data – Legacy», så ser ser du raskt hvem som har kjøpt følgere ved at det f.eks. står noen hundre/tusen i pluss (grønn farge) en dag eller flere. «Falske/kjøpte følgere» fjernes av Instagram litt etter litt, og da ser du ofte at «dagene og ukene etter et kjøp», så er følgertallene i minus (rød farge). NB! Skal du se overnevnte data som «Historical data – Legacy» som er den viktigste funksjonen for å se historisk utvikling for en konto, så må du for øvrig kikke på en annen konto enn «min», da jeg nylig har gått fra privatkonto til bedriftskonto på Instagram og det er lite statistikk for min konto.

For å kvalitetssikre «det du finner ut av» gjennom Socialblade, så anbefaler jeg at du går inn på den enkelte konto og kikker på hvem som følger, og om kommentarene ser ut til å komme fra ekte eller falske kontoer, om det er ekte kommentarer eller generiske kommentarer. Mange Instagrambrukere kjøper kommentarer fra såkalte bots som legger igjen generiske kommentarer, dvs. kommentarer som skal kunne passe til alle formål. Det kan være kommentarer som: «Nice picture», «Good shot», «Cool 🙂 » etc. – og husk også på at mange av de falske følgerne kommer fra land som Russland, India, Pakistan (noe du ser i navnet på Instagramkontoen), samt kontoer med navn + mange tall bak er også ofte falske.

Mange Instagrambrukere med tusenvis av følgere som kun har et svært lite engasjement på poster – det sier litt 🙂 Du må bare bruke sunn fornuftig når du leker «etterforsker».

WayBackMachine viser deg utsnitt av hvordan en Instagramkonto så ut for en tid tilbake

Dersom du f.eks. kommer over en Instagrambruker som via Socialblade ser ut til å ha kjøpt følgere, så kan du også taste inn hele Instagram-nettadressen i WayBackMachine (historisk Internettarkiv). Der vil du i mange tilfeller få et skjermbilde av hvordan Instagramkontoen så ut for ett, to eller tre år siden, og du ser da antall følgere etc. den gangen.

Ansattnett har sjekket WayBackMachine for enkelte brukerkontoer på Instagram (etter tips), og vi ser at enkelte personer har økt antallet følgere med tusenvis av nye «brukere», mens engasjementet er det samme for innleggene.

Det finnes enda flere verktøy som vil hjelpe deg på vei, hvor du f.eks. kan laste ned alle følgerne til en Instagramkonto, se hvor de kommer fra, hvor mange følgere disse kontoene har, antall innlegg, hvem de følger etc. – og du kan også velge å følge de selv i en jafs. Så dersom du finner en konkurrent, så kan du autofølge alle følgerne til en konkurrent med få klikk – uten å betale noen en eneste krone for jobben 🙂 Dette er mulighetene, så må du velge hva du mener er etisk og fornuftig å gjøre.

Ett av verktøyene er «Helper Tools for Instagram» (et tillegg til nettleseren Chrome), men det finnes mange flere. Det er for øvrig viktig å være nøye med hvilke verktøy du laster ned og installerer, da enkelte verktøy også kan inneholde skadevare etc.

Lykke til i jakten!

Ansattnettt.no / Per-Espen Kindblad