Annonsører kan kreve influencere for millioner av kroner

Annonsører kan kreve influencere for millioner av kroner

Hva skjer dersom noen av nettselskapene som lever av å selge følgere og likes på innlegg / kommentarer, blir hacket?
Vi har alle lest om både små og store selskap som har fått data på avveie, og det kan også skje virksomheter som leverer tjenester som kanskje ikke alltid er «kvalitetstjenester» – men heller omdiskuterte tjenester som går på etikk, moral og troverdighet.

For dere som ikke er så «bevandret» i dette temaet, så får du et godt innblikk i sakens kjerne ved å kikke litt på nettstedene lenket til under (de som tilbyr slike tjenester):

Det er altså et hav av virksomheter som hjelper brukere med å øke følgermassen på både Instagram, Twitter, Facebook etc. – og da med enten såkalte «bots», men også noe mer «ekte» følgere som er del av et større nettverk. Slike følgere er lite verdt i seg selv, men utad for annonsører, så har antallet følgere spilt en stor rolle for hvilke influencere som har fått både oppdrag, gaver og betaling. Mange annonsører har med tiden endret sine rutiner for hvem de ønsker å «sponse» og benytte som «influencere» til profilering av virksomhetens produkter og tjenester. Det hjelper lite med mange følgere, dersom engasjementet rundt «influencerens» innlegg er fraværende av «ekte» personer – og akkurat dette har flere annonsører nå begynt å få hjelp til å analysere akkurat dette.

Et eksempel

Lise på 19 og Anne på 22 er begge influencere og markedsfører ofte kosmetikk. Lise har 23.000 følgere, mens Anne har 340.000 følgere. Lise sine følgere engasjerer seg, og man ser at det er ekte personer som følger Lise for en grunn. De liker hennes innlegg og kommenterer også med «virkelige» kommentarer (ikke kjøpte generiske kommentarer). For Anne er det noe annerledes. Det er få som kommenterer og engasjerer seg i det hun legger ut av innlegg, men følgermassen vokser stadig. Det er akkurat dette annonsører nå fokuserer på. De vil ha kvalitet og best mulig ROI (Return on Investment).

Men, hva vil skje dersom en eller flere av nettelskapene blir hacket, og millionvis bestillinger av følgere offentliggjøres? Hvem har kjøpt og for hvilke kontoer? Her kan det avdekkes at influencere og andre har kjøpt følgere til seg selv, at digitalbyrå/markedsføringsbyrå har kjøpt følgere, likes og kommentarer til kunder m.m. Hvem vet, kanskje denne type informasjon allerede er på avveie og er å finne på det mørke nettet?

Worst-Case Scenario er at influencere kan bli bedt om å betale tilbake millioner av kroner til annonsører, dersom det kommer ut hvem som har kjøpt seg følgere bevisst i egen regi eller via digitalbyrå (som da også vil få en del av ansvaret).

Det er spennende tider vi har i møte, og vi har nok bare sett begynnelsen av hvordan fremtiden vil utvikle seg. Det beste er nok derfor å spille et ærlig spill, for å unngå at «karma strikes back».

Ansattnett.no / Per-Espen Kindblad